středa 1. července 2009

Swans - Love of Life (1992)


Rok 1992. Pamatuje si to vůbec někdo z nás mladých? Já tedy ne, na svou obhajobu mohu říci pouze to, že mi byly tři roky... Byl jsem malý vzteklý hošík, pomalu rád, že pozná gramofon od televise. Myslíte si, že mě v té době zajímala nějaká pozoruhodná hudba? Upřímně, to byste byli hodně naivní... Tedy zatímco jsem se pomalu batolil po zahrádce v roztomilých dupačkách, pateticky ozářen paprsky slunce, experimentálně-rockovo-industriálně-psychedelicé uskupení Swans vydávalo Love of Life. Nutno říci, že než jsem se vůbec dopracoval k této pozoruhodné skupině, trvalo to notnou chvíli... První rendez-vous s nahrávkami jako Greed, Children of God či Holy Money, dlouhé pohledy do prázdna a také neuvěřitelné množství mléka, jenž jsem při těchto poslechových chvílích stihl vypít. A pak přišlo právě Love of Life - dílo tak neuvěřitelně nostalgické, jemné, prosluněné a přitom smutné zároveň.
Popisuje se to až skoro těžko. Lehké a přitom závažné kytarové pasáže postrockového nádechu se mi zapsaly do paměti okamžitě. Ta ladnost, doplněná místy až art rockovým sólem, jindy pak poctivou špinavou pasáží, to je zkrátka voda na můj mlýn. Pochodové, příjemné bubny, ladící baskytara, sem tam triangl, nerušivé klávesy a další nástroje, podmanivý hlas Jerboe na pozadí a hluboce zabarvený hlas Michaela Giry - zkrátka kvalitní symbiosa jak hudby, tak zpěvu... A to s naprosto neuvěřitelnou atmosférou. Přestože jsou některé ze skladeb malinko svižnější a takové přísně působící, nese se prakticky celé album v post rockové pomalosti. Sem tam přijde momentka drzosti či osudovosti, jemně vmísená do hudby. Zkrátka je to jako otevřít dokořán okna rozmláceného domu a skrze otvor ve zdi, vyzdobený červení cihel, bělobou omítky a čerností plísně vyhlédnout ven. A tam vidět louky plné seschlé trávy, skalky ohoblované větrem a kdesi na obzoru útesy a moře... Naslouchat tak vzdálenému přílivu, pozorovat vlnící se trávu, kde si jistě hrají nějaká drobná zvířata a nasávat tuhle zvláštní atmosféru. Chápu, tyhle sugesce jsou již těžce klišé. Ale tohle je silně podmanivá a místy romantická hudba a já nejsem redaktor, ale pisálek agitátor. U poslechu jsem byl zavalen haldou smutně hřejivých pocitů, takových, které umožní zhluboka se nadecnout a těžce vydechnout zároveň. Takový dopad ostrých paprsků na zátylek, nostlagické mrazení u srdce... Něco se zřejmě končí, či další pozoruhodný okamžik se vyvalil zpoza balvanu lidského nitra a Vám je prostě z ničeho nic krásně smutno. Zkrátka nemáme jinou možnost, nežli se brodit tou sluncem spálenou loukou spolu s lehce drone kytarou nechávat vzadu to otevřené okno staré ruiny a jít směrem k moři, kde už čeká opouštěný maják, smích dětství a půvab prvního odřeného kolene. Krok rytmicky doprovází bicí a o zasnění v samotném snu se postarají kytarová sóla a pohádková práce půvabné klávesistky... Jen to nechte na nich, nechte se unášet, luční tráva se Vám otírá o nohavice, příjemný vítr uspává...A Vy procitáte před vypnutým přehrávačem.
Kdybych teď řekl, že je mi líto, že jsem labutí písně neobjevil již ve svých tří letech, tak bych lhal. Jsem moc rád za ten správný okamžik, načasovaný naprosto nádherně. A přestože toto album i uskupení znám nějaký ten pátek, stále je to taková nostalgická archeologie a nové dobrodružštví ...hrabat se těchto starých nahrávkách, které mají úžasný půvab začátku devadesátých let. Jak jsem řekl, tehdy jsem nevěděl, zdali vůbec existuje nějaká Amerika a kdesi cosi... A že tohle se tam hraje? No pro všechno na světě, vysvětlujte tohle uřvanému parchantovi. Spíše jsem chtěl demonstrovat tu neskutečnou atmosféru, kterou dýchalo mé dětství a pulsuje jí i tato vyjímečná nahrávka.
Žánr: Industrial/Post-Rock/Experimental
Národnost: USA
Vydavatelství: Young God Records
Oficiální stránky: http://www.swans.pair.com/
Seznam skladeb

01."-----" - 0:15
02. "Love of Life" - 3:36
03. "The Golden Boy That Was Swallowed by the Sea" - 4:30
04."-----" - 0:34
05. "-----" - 2:00
06. "The Other Side of the World" - 4:33
07. "Her" - 5:15
08. "The Sound of Freedom" - 4:28
09. "-----" - 0:31
10. "Amnesia" - 4:11
11."Identity" - 4:30
12."-----" - 0:56
13."In the Eyes of Nature" - 4:35
14."She Cries (For Spider)" - 4:47
15."God Loves America" - 3:41
16."-----" - 1:12
17."No Cure for the Lonely" - 2:51

Žádné komentáře:

Okomentovat